یونولیت بسته بندی از جمله نیازهای اساسی صنعت بسته بندی می باشد . استفاده از یونولیت برای بسته بندی نه تنها موجب مراقبت از محصول در هنگام حمل و نقل و انبار داری و تحویل محصول به مشتری می شود ، بلکه به عنوان عایق بسیار مناسبی نیز در برابر سرما و گرما و ضربه و رطوبت عمل می کند . همین اهمیت یونولیت ها موجب می شود تا انواع مختلفی از یونولیت ها با شکل ها و طرح های مختلف به وسیله ی قالب های مخصوص یونولیت ساخته می شود تا در صنعت بسته بندی به کار گرفته شود . قالب های یونولیت نیز برای هر محصول متفاوت می باشد و فرآیند ساخت قالب یونولیت متفاوت می باشد.

فرایند ساخت قالب یونولیت

به طور کلی روش های گوناگونی با توجه به قطعه نهایی ، جنس و فرآیند ساخت در تولید قالب های صنعتی وجود دارد که معمولا نیز به پنج دسته تقسیم بندی می شوند .

  • قالب های ریخته گری

  • قالب های برش

  • قالب های تزریق پلاستیک

  • قالب های سمبه و ماتریس

  • قالب شیشه و سرامیک

در این مقاله سعی داریم تا به روش ها و مراحل و فرآیند ساخت قالب یونولیت اشاره نماییم .

در بین قالب های صنعتی نام برده شده در قسمت بالا ، قالب ریخته گری و قالب سمبه و ماتریس را می توان به عنوان قالب های تلفیقی قالب یونولیت دانست ، زیرا این قالب از لحاظ روش تولید همانند قالب ریخته گری می باشد و از نظر روش ساخت جزو قالب های سمبه و ماتریس می باشند .

فرآیند ساخت قالب یونولیت

به طور کلی فرآیند ساخت قالب یونولیت را می توان شامل چهار مرحله ی کلی دانست که عبارتند از :

  • تهیه نقشه

  • مدل سازی

  • تراش با دستگاه سی ان سی

  • مونتاژ قالب

در ساخت قالب یونولیت در ابتدا با توجه به نمونه کار ارائه شده برای مدل سازی ، نقشه ای آماده می شود . سپس مدلی از جنس یونولیت با دانسیته بالا و یا چوب به عنوان مدل ریخته گری ساخته می شود که البته این مدل باید با دقت بسیار بالا تولید شود و مواردی از قبیل میزان انقباض فلز ، استحکام و پایداری مدل در زمان ریخته گری ، شیب مدل و میزان تراش نهایی در ساخت آن ها در نظر گرفته شود . در نظر داشته باشید که مدل سازی خود می تواند به دو روش دستی ( برای قطعات ساده ) و روش استفاده از دستگاه CNC ( برای قطعات پیچیده ) قابل اجرا می باشد .

در مرحله ی بعد ، مدل ریخته گری باید از نظر اندازه با نمونه اصلی اندازه گیری شود و سپس مرحله ی ریخته گری انجام شود که پس از آن قطعه ی ریخته شده به وسیله ی دستگاه  CNCبا دقت بسیار زیاد و مطابق با نقشه تهیه شده ، تراش داده می شود تا جایی که به حد مطلوب و کیفیت مورد نظر برسد . سپس نوبت به مرحله ی نهایی ساخت قالب یونولیت می رسد که  مونتاژ قالب می باشد .

نکات مهم در ساخت قالب یونولیت

  • به کار بردن آلیاژ مناسب آلومنیوم

ساخت قالب یونولیتی با کیفیت بالا نیاز به استفاده از آلیاژ مناسب آلومنیوم دارد و در غیر این صورت و با به کار

بردن آلیاژ پایین شاید در مراحل اولیه تولید ، قالب ارزانتر و به صرفه تر به نظر برسد اما در طی مدت زمان اندکی قالب خراب می شود و نیاز به قالب جدید به وجود می آید . همچنین گاهی مواقع از تکه های آهن در قالب ها استفاده می شود که این امر نیز موجب کثیفی و خرابی یونولیت تولید شده می شود .

  • آگاهی کامل و کار بلد بودن قالب ساز و آشنا بودن با قلق های تولید قالب یونولیت

تجربه قالب ساز و آشنایی کامل  آن نسبت به قلق های  تولید قالب یونولیت از جمله نکات بسیار مهم و ضروری در تولید قالب یونولیت می باشد که با توجه نمودن به نکات ریز و اساسی در ساخت قالب نه تنها می توانند در ارزانتر در آمدن محصول و مصرف پایین تر آلومنیوم موثر واقع شوند بلکه موجب می شوند تا قالب سبکتر شود و تولید یونولیت بیشتر باشد .

  • طراحی مناسب و حرفه ای قالب

طراحی مناسب قالب یونولیت ، شاید به نظر برسد که هزینه ساخت قالب را بالا می برد اما در حقیقت موجب می شود تا یونولیت شکیل و سبک باشد . از آن جایی که اکثر قالب های ساخته شده در ایران سنگین و بسیار ساده می باشند طراحی مناسب و حرفه ای آن می تواند کمک شایانی به تولید یونولیت نماید هر چند که هزینه ی دوباره به حساب می آید .

اهمیت ساخت قالب یونولیت

سوالی که شاید به ذهن بسیاری از مردم خطور کند این است که یونولیت چه مزیتی خاصی دارد که موجب می شود تا هزینه زیادی برای ساخت و تولید آن گذاشته شود در حالی که موارد جایگزین دیگر وجود دارد ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که شاید ابزارها یا تجهیزات بسیاری وجود داشته باشند که بتوان به عنوان جایگزین به جای یونولیت به کار برد اما باید در نظر داشت که نمی توان از این مواد جایگزین انتظار تمامی خصوصیات مفید یونولیت را داشت . یونولیت ها دارای ویژگی های بسیاری می باشند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم .

خواص بیولوژیکی یونولیت :

فاقد ارزش غذایی می باشند و همین امر موجب مقاومت بسیار زیاد آن ها در برابر حشرات موذی و موریانه ها و .. می شود

خواص شیمیایی یونولیت :

یونولیت ها در برابر محیط های اسیدی و محلول های آبی ، محیط های قلیایی و محلول های نمکی بسیار مقاوم می باشند .

خواص عایق صوتی :

یونولیت ها عایق های مناسب صوتی می باشند و از انتشار صداهای ناهنجار و مزاحم در طراحی و ساخت بناها جلوگیری می نمایند و در ساخت استودیوهای صدا برداری و فضاهای دارای آلودگی های صوتی بالا به کار برده می شوند .

خواص عایق ضربه :

یونولیت در برابر ضربات از مقاومت بالایی بر خوردار می باشند و از همین رو از مناسبترین وسیله ها برای بسته بندی محصولات به خصوص محصولات شیشه ای به شمار می روند .

سبک وزنی :

یونولیت با توجه به این که وزن بسیار کمی دارند در بسته بندی محصولات موجب سنگینی آن ها نمی شوند و زمان استفاده در بناها وزن زیادی ر برای ساختمان تحمیل نمی کنند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

3 × 4 =

فهرست