برای اجرای سیستم گرمایش از کف نیاز به استفاده از تجهیزاتی از قبیل کنترل ، اتصالات و لوله می باشد . سیستم گرمایش از کف که امروزه جایگاه ویژه ای در بین مصرف کنندگان  به دست آورده است سیستمی نسبتا نوین در کشور می باشد . نحوه ی عملکرد این سیستم ها به گونه ای می باشد که در آن ها لوله های آب گرم به صورت رفت و برگشتی در زیر کف پوش ساختمان نصب می شوند و گرمای مورد نیاز با گرم شدن سطح و به روش تماس بدن با سطح گرم تامین می شود .

تجهیزات مختلفی برای اجرای سیستم گرمایش از کف وجود دارد که برخی از آن ها حتما باید به کار برده شوند و به عبارت کلی کاربرد آن ها ضروری می باشد اما برخی دیگر قابل صرف نظر کردن می باشند . البته لازم به ذکر است که صرف نظر کردن از آن ها بی تاثیر در عملکرد نخواهد بود و در افت محسوس کیفیت آن ها تاثیر خواهد گذاشت . اما با این وجود به منظور کاهش هزینه ها یا در صورت در دسترس نبودن آن ها می توان از آن ها صرف نظر کرد .

تجهیزات مورد نیاز سیستم گریمایش از کف:

  • لوله

لوله

در سیستم گرمایش از کف ، نقش اصلی را لوله های آب بر عهده دارند  ، زیرا با جابه جا نمودن آب گرم گرما را تامین می نمایند . وظیفه لوله در سیستم گرمایش از کف جابه جایی آب گرم در سطح می باشد که در پایان نیز آب گرمی که دمای خود را از دست می دهد به مبدا باز می گردد . لوله های چند لایه  pex-al-pex  ، pert-al-pert  و یا  pex-al-pert و لوله تک لایه pert  یا rex در سیستم گرمایش از کف به کار برده می باشد . این لوله ها در کشور ایران توسط شرکت های بسیاری از قبیل سوپر پایپ ، نیو پایپ ، بهتراشان سپاهان ( بی تی اس ) ، سوپر پنتا پایپ ، ایزی پایپ و نونام پایپ و … تولید می شود .

  • کلکتور ( مانیفولد )

کلکتور

در سیستم گرمایش از کف ، بر روی هر مدار رفت و برگشتی ، کلکتور به همراه دبی سنج ( FLOW MATER ) و شیر تنظیم جریان (  balancing val) به منظور متعادل کردن دمای سیستم و یکنواخت بودن گردش آب در لوله ها به کار برده می شود . همچنین در این سیستم  بر روی کلکتور شیر برگشت تخلیه و شیر هواگیری نیز علاوه بر شیر های تنظیم جریان و دبی سنج به کار برده می شود .

در اجرای سیستم گرمایش از کف می توان کلکتور های ساده برنجی  که بدون دبی سنج و شیر کنترل می باشند را به جای کلکتورهای کنترل کننده جریان استفاده کرد اما باید توجه کرد که در این صورت امکان کنترل بر روی دبی و جریان سیستم وجود نخواهد داشت .

  • شیر برقی ( اکچوئیتور )

 شیر برقی

 شیر برقی در سیستم های گرمایش از کف وظیفه ی دریافت پیام از ترموستات ها و همچنین باز و بسته کردن شیر های جریان را بر عهده دارد و بر روی شیرهای تنظیم جریان و کلکتور ها نصب می شوند . شیر برقی از قطعات مهم این سیستم ها می باشد که در کیفیت خروجی سیستم نقش اساسی دارد و  به کمک برق ( معمولا 220 ولت ) کار می کند . البته در سیستم هایی که کلکتورهای ساده به کار برده می شود از شیر های کلکتوری تک ضرب استفاده می شود ، زیرا در این سیستم ها امکان نصب شیر برقی به علت نبود شیر کنترل کننده جریان وجود ندارد .

  • شیر های هواگیری اتوماتیک

شیرهای هواگیری اتوماتیک

 در تمامی سیستم های کلکتوری و سیستم های گرمایش از کف ، شیر های هواگیری اتوماتیک می توانند مورد استفاده قرار بگیرند . در صورتی که حجم فضای اضافی داخل سیستم تاسیساتی افزایش یابد شیر تخلیه کامل هوا به صورت مکانیکی باز می شود و موجب خروج کامل هوا از داخل می شود و پس از تخلیه کامل ، شیر بسته می شود .

  • ترموستات محیطی

ترموستات محیطی

 ترموستات از تجهیزات سیستم گرمایش از کف می باشد که به وسیله ی آن مصرف کننده می تواند دمای مطلوب مورد نیاز خود را تنظیم نماید . ترموستات ها با توجه به حسگرهای متعددی که دارند دمای محیط خود را محاسبه می کنند و در نتیجه موجب باز و بسته شدن شیر های برقی می شوند . ترموستات ها معمولا بر روی دیوار اتاق و در محلی که در دسترس مصرف کننده باشد نصب می شوند .

  • شیر زانویی

شیر زانویی

 در محل ورودی کلکتور شیر زانویی نصب می شود که وظیفه دارد تا در صورت نیاز از وارد شدن آب به داخل کلکتور جلوگیری نماید . برای این قسمت هم می توان در صورت نیاز شیره ساده دستی یا شیر برقی نصب نمود .

  • جعبه کلکتور

جعبه کلکتور

محل قرار گیری کلکتور و تجهیزات مربوط به آن را در سیستم گرمایشی ، جعبه کلکتور می نامند که این جعبه موجبات دسترسی و بازدید راحت تر را فراهم می نماید . جعبه کلکتور با توجه به نیاز در ابعاد گوناگونی تولید می شوند و محل استقرار آن ها باید در دسترس باشد تا بتوان در صورت نیاز به راحتی به آن دسترسی پیدا نمود .

  • عایق

عایق

 استفاده از عایق مناسب در کف لوله ها به این علت که احتمال اتلاف انرژی به دلیل عبور لوله ها از سطح وجود دارد ضروری می باشد تا حرارت حاصل از لوله ها به صورت یک نواخت به سمت بالا که همان سطح کف پوش ساختمان می باشد هدایت شود . از بین بهترین نوع عایق ها می توان عایق های یونولیتی را به دلیل چگالی بالای آن ها ( حدود 25 ) نام برد .

  • بست

بست

 بست لوله به منظور مهار لوله ها بر روی عایق ها به کار گرفته می شوند که انواع مختلفی دارند که بست های تکی خاردار و بست های ریلی از جمله ی آن ها می باشند . روش دیگری که می توان به وسیله ی آن در سیستم های گرمایش از کف لوله ها را ثابت نگه داشت ، استفاده از مش های فلزی و اتصال لوله به آن به کمک بست کمر بندی می باشد .

البته روش دیگری نیز وجود دارد که بدون نیاز به بست موجب می شود تا لوله ها در کف محکم شوند و آن استفاده از یونولیت های شانه تخم مرغی می باشد .

جهت سفارش ساخت یونولیت گرمایش از کف با  شماره 34214892-041 تماس داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

5 × 4 =

فهرست